بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی تجربی عملکرد یک پهپاد تک باله با یک پهپاد دو باله
امیرمهدی صبوریان راد , عبدلعلی حقیری , رسول شکل آبادی
استفاده از هواپیماهای دو باله یا بال منصل به دم افقی معروف به بال متصل شده ، در برنامه های تحقیقاتی کارشناسان امر قرار گرفته است. افزایش نیروی برآ با استفاده از سطح اضافی بال، جلوگیری از رخ دادن پدیده فلاتر و آیروالاستیسیته، پایین آمدن سرعت استال و کوتاه شدن باند فرود و پرواز از مزایای مهم دو باله ها می باشد. البته افزایش پسای اصطکاک پوسته ای و افزایش هزینه ساخت را می توان بعنوان معایب طرح نام برد. در گوشه و کنار دنیا کشورها در حال تحقیقات بنیادین در زمینه پهپادهای دو باله بودهو بعنوان یک رویکرد جدید به این گونه سامانه ها با اهدف ارتقاء عملکردی هواپیما و پهپاد در حال انجام است. در این تحقیق عملکرد یک پهپاد تک باله نسبت به یک پهپاد دو باله در سرعت های 15 و 24 متر بر ثانیه با استفاده از آزمایش های تونل باد بررسی شده است. سطح آشفتگی تونل باد حدود 0.75% بوده و محدوده زاویه حملع 4- تا 14 درجه بوده است. بارهای وارده بر مدل اعم از نیروها و گشتاورها توسط یک بالانس 6 مولفه استرین گیجی اندازه گیری شد نتایج حاکی از آن است که ضریب برآ در هر دو سرعت در دوباله افزایش 50% در محدوده بالاتر از زاویه 2 درجه می باشد. همچنین بدلیل افزایش سطح بادخور در محدوده زاویه حمله 4- تا 4 درجه ضریب نیروی پسای اصطکاک پوسته ای به میزان دو برابر افزایش یافته است. اگرچه این مقدار در زوایای حمله بالاتر به کمتر از 50% رسیده است. نکته مهم اینکه در هر دو مدل رفتار گشتاور پیچ یکسان بوده و پایداری طولی حفظ شده است.
پهپاد تک باله، ضرایب آیرودینامیکی،تست استاتیکی تجربی، بالانس 6 مولفه داخلی، تونل باد ، پهپاد بال متصل
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تجربی عملکرد یک پهپاد تک باله با یک پهپاد دو باله , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401