بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
تاثیر خصوصیات جریان بر اثربخشی خنک کاری لایه ای در لبه حمله پره توربین
امین اردکانی , کریم مظاهری , محمدهادی دهقان
در این مطالعه یک روش محاسباتی نوین برای مطالعه خنککاری لایهای روی لبه حمله پره توربین استفاده شدهاست. مدل هندسی لبه حمله به شکل بیضوی بوده که مطابقت هندسی مناسبی برای شبیهسازی دقیق پره روتور دارد. سایر پارامترهای هندسی و جریانی در محدوده طراحی توربینهای گازی هوایی قرار دارند. اعتبارسنجی حل با یک شبکه 7.0 میلیون سلولی به دست آمده است. مدلسازی آشفتگی با یک مدل آشفتگی جبری تنش رینولدز RSM بهبود یافته انجام شده است 1 . نتایج مقاله مرجع و مطالعه حاضر نشان داد که مدل آشفتگی مذکور برای کاربرد خنککاری لایهای دقت نتایج را به شدت (تا 30 درصد) بهبود میدهد. در ادامه با مطالعه پارامتری، رفتار چند معیار عملکردی (اثربخشی سطحی متوسط و افت فشار) نسبت به پارامترهای مختلف (نسبتهای دمش، چگالی و مومنتوم) ارزیابی شد. نتایج نشان دادند بهترین اثربخشی خنککاری و کمترین افت فشار برای حالتهایی است که جت خنککاری به صورت متصل به سطح قرار دارد. بین مطالعات انجام شده حالتی که نسبت دمش 0.625 و نسبت چگالی 1.8 را دارد، بهترین رفتار خنککاری لایهای را نشان میدهد. ضمنا مطابق انتظار افت فشار و نسبت مومنتوم جت خنککننده و جریان اصلی رابطهای خطی با هم دارند.
خنککاری لایهای ، لبه حمله ، پره توربین ، مطالعه پارامتری
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , تاثیر خصوصیات جریان بر اثربخشی خنک کاری لایه ای در لبه حمله پره توربین , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401