بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

تاثیر خصوصیات جریان بر اثربخشی خنک کاری لایه ای در لبه حمله پره توربین

نویسندگان :

امین اردکانی , کریم مظاهری , محمدهادی دهقان

چکیده

در این مطالعه یک روش محاسباتی نوین برای مطالعه خنک‌کاری لایه‌ای روی لبه حمله پره توربین استفاده شده‌است. مدل هندسی لبه حمله به شکل بیضوی بوده که مطابقت هندسی مناسبی برای شبیه‌سازی دقیق پره روتور دارد. سایر پارامترهای هندسی و جریانی در محدوده طراحی توربین‌های گازی هوایی قرار دارند. اعتبارسنجی حل با یک شبکه 7.0 میلیون سلولی به دست آمده است. مدل‌سازی آشفتگی با یک مدل آشفتگی جبری تنش رینولدز RSM بهبود یافته انجام شده است 1 . نتایج مقاله مرجع و مطالعه حاضر نشان داد که مدل آشفتگی مذکور برای کاربرد خنک‌کاری لایه‌ای دقت نتایج را به شدت (تا 30 درصد) بهبود می‌دهد. در ادامه با مطالعه پارامتری، رفتار چند معیار عملکردی (اثربخشی سطحی متوسط و افت فشار) نسبت به پارامترهای مختلف (نسبت‌های دمش، چگالی و مومنتوم) ارزیابی شد. نتایج نشان دادند بهترین اثربخشی خنک‌کاری و کم‌ترین افت فشار برای حالت‌هایی است که جت خنک‌کاری به صورت متصل به سطح قرار دارد. بین مطالعات انجام شده حالتی که نسبت دمش 0.625 و نسبت چگالی 1.8 را دارد، بهترین رفتار خنک‌کاری لایه‌ای را نشان می‌دهد. ضمنا مطابق انتظار افت فشار و نسبت مومنتوم جت خنک‌کننده و جریان اصلی رابطه‌ای خطی با هم دارند.

کليدواژه ها

خنک‌کاری لایه‌ای ، لبه حمله ، پره توربین ، مطالعه پارامتری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , تاثیر خصوصیات جریان بر اثربخشی خنک کاری لایه ای در لبه حمله پره توربین , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • شناسایی ضرایب هیدرودینامیک زیرسطحی بدون سرنشین با روش حداکثر مشابهت مبتنی بر الگوریتم فرابتکاری ازدحام ذرات
  • مطالعات ارتقاء عملکرد یک موتور دیزلی توربوشارژری
  • مقایسه عملکرد کنترل کننده های گام به عقب تطبیقی و مبتنی بر مشاهده گر حالت توسعه یافته برای رد اغتشاش در فضاپیما
  • A Review on Radar Applications in Civil Aviation
  • Extensive analysis of ground systems and their effects on wind turbines
  • بررسی مکانیزم شکست نرم با درنظر گرفتن رفتار ناهمسانگرد ماده ی فولاد ضد زنگ SS316L ساخته شده به روش تولید مواد افزودنی تف جوشی مستقیم لیزر بر روی فلزات (DLMS)
  • تاثیر محل قرارگیری هندسه چرخاننده کم چرخش بر میدان جریان در یک شعله پیش آمیخته
  • بررسی انواع آسیبهای ایجادشده در عملیات سوراخکاری بر روی کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف کربن و نانوذرات گرافن
  • هدایت و کنترل یکپارچه برای رهگیری اهداف سرعت بالا
  • طراحی و شبیه سازی مبدل DC-DC غیر ایزوله با بازده و بهره بالا برای هواپیمای الکتریکی/ترکیبی