کنفرانس ملی ارتقای سلامت و چالش های حقوقی و پزشکی فراروی آن

تاریخ برگزاری : 31 ارديبهشت ماه 1402


برگزار شده توسط : دانشگاه ازاد مراغه

نقش آموزش اصول اخلاق پرستاری در ارتقاء حق سلامت بیمار (مقایسه روش مبتنی بر حل مشکل با روش آموزش مرسوم)

نویسندگان :

شهرام پیری , رباب محمدیان , فریده نیکنام , مریم اسعدی آقاجری

چکیده

زمینه و هدف: متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به طور پیوسته برای تقویت اخلاق حرفه ای خود تلاش کنند که این توانایی به آنها اجازه می دهد در زمان مواجهه با معضلات اخلاقی تصمیمات مناسب اخذ نمایند. بنابراین یک روش آموزش نوآورانه در آموزش اخلاق پرستاری نقش فزاینده ای در عملکرد اخلاقی مراقبتی پرستاران در مراقبت بیمار دارد.لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش اموزش اصول اخلاق پرستاری مبتنی بر طرح مشکل و روش آموزش روتین و رایج می باشد. روش تحقیق : این پژوهش یک مطالعه تجربی، بر روی 140دانشجوی پرستاری کارشناسی که دارای واحد کارآموزی است انجام شد، دانشجویان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. که 72 دانشجو در گروه مداخله و 70 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. آموزش به روش مشارکت و مبتنی بر طرح مشکل در گروه مداخله و آموزش به روش مرسوم در گروه کنترل بود. از ابزار سه بخشی محقق ساخته که بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک نمونه ها و بخش دوم شامل مقیاس اندازه گیری تمییز توانایی دانشجویان و بخش سوم مقیاس بررسی رضایت یادگیری دانشجویان استفاده شد.پس از پایان دوره آموزش از هر دو گروه آزمونهای post-test توانایی تمییز اخلاق پرستاری و رضایتمندی از میزان یادگیری گرفته شد. یافته ها : دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک میانگین سنی – جنسیت- مقطع تحصیلی و .. در شرایط همسان بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات توانایی های تبعیض اخلاقی پرستاری از نظر آماری در دو گروه تفاوت معناداری بود. (05 / 0>P) پس از مداخله آموزشی، نتیجه آزمون گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج آزمون قبل و بعد اموزش نشان داد که نتایج آزمون و قبل و بعد برای هر دو گروه تفاوت معنی دار داشته ، این نشان می دهد که هر دو روش آموزشی دارای تاثیر مثبت از لحاظ یادگیری بر دانشجویان بود.. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شیوه آموزش بر نحوه یادگیری و رعایت اصول اخلاقی دانشجویان بسیار موثر است و شیوه یادگیری به رو ش مبتنی بر مشکل در عملکرد بر اصول اخلاقی بسیار موثرتر بوده، لذا با توجه به اهمیت رعایت کد های اخلاقی در پرستاری پیشنهاد می گردد مربیان و مسئولین محترم از طریق برنامه ریزیهای صحیح شیوه یادگیری مبتنی بر مشکل را به عنوان روش یادگیری اصلی قرار دهند.

کليدواژه ها

آموزش اخلاق پرستار دانشجو

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1402 , نقش آموزش اصول اخلاق پرستاری در ارتقاء حق سلامت بیمار (مقایسه روش مبتنی بر حل مشکل با روش آموزش مرسوم) , کنفرانس ملی ارتقای سلامت و چالش های حقوقی و پزشکی فراروی آن