بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی تجربی اثر فلپ بر عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ریزو B1-18
محمدحسن ملااحمدی ریزی , مجید خاشعی ورنامخواستی , مهدی نیلی احمدآبادی
نسبت ضريب برآ به ضریب پسا برای ايرفويل، از پارامترهای تأثير گذار در عملکرد آيروديناميکی ايرفويل و ماشينهای ساختهشده بر مبنای ايرفويل ازجمله توربينها میباشد. بهبود عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل از مسائلی است که از دیرباز به آن توجه شده است. در این رابطه از روشهای زیادی جهت افزایش کارایی ایرفویل استفاده شده است.استفاده از فلاپ، ایجاد حفره بر روی ایرفویل، ایجاد شیارهای ریز، استفاده از ایرفویل پلهدار، استفاده از ایرفویل با لبه ضخیم و ... از مواردی است که دراینباره موردتوجه قرار گرفته است.در این پژوهش مدل آزمايشگاهی هندسه ايرفويل ریزو بههمراه بستر آزمون طراحی و ساخته شد و پس از نصب مدل درون تونل باد، اثر فلپ با مقاطع مختلف ولی سطح تصویر یکسان برای افزایش نیروی برا، بهصورت کمی بررسی شد. دراین آزمايش ها، با استفاده از نصب لودسل و روش اندازهگيری نيرو ازیکطرف، ضرايب برآ و پسای ايرفويل ریزو بدون فلپ و به همراه فلپهای با سطح تصویر5/1354 میلی متر مربع در اعداد رینولدز 105*9/2 و 105*5/3 و در زوايای حمله 2- تا 22 درجه اندازهگيری شد. نتايج اين بخش افزایش ضريب پسا و برآ و افزایش نسبت ضريب برآ به پسا در حالت فلپدار نشان میدهد. همچنین استفاده از فلپ باعث کاهش زاویهی واماندگی در عدد رینولدز 105*5/3 شد. در عدد رینولدز 105*9/2 در حالت فلپ با دالبور 90 درجه زاویه واماندگی 1 درجه بهبود پیدا کرد ولی در سایر حالات واماندگی بدون تغییر ماند.
ایرفویل ریزو،ضریب برآ،ضریب پسا،فلپ،زاویه واماندگی
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تجربی اثر فلپ بر عملکرد آیرودینامیکی ایرفویل ریزو B1-18 , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401