بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی سیستمهای پاشش در موتور اسکرمجت
هادی اردستانی , فتح اله امی
در شرایط پرواز ماورای صوت، اسکرمجتها وسیلههای با بیشترین پیشرانش هوا تنفسی محسوب می شوند و محفظه احتراق آنها بخش اساسی آنها می باشد. برای حل مسائل مربوط به تولید تراست در یک زمان گذرای کوتاه(در حد میلی ثانیه) محفظه احتراقهای سوپرسونیک نیازمند پایداری شعله کافی هستند. که این شامل اختلاط سریع، آغازش استوار و احتراق پایدار است. از آنجا که پایداری یک شعله در یک محفظه احتراق فراصوت، با توجه به شرایط پیچیده جریان، مسألهای چالش برانگیز است، پاشش موثر سوخت بهعنوان نگهدارنده شعله، ضروری است. سه نوع سیستم پاشش سوخت موجود است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. وقتی سوخت به محفظه احتراق پاشش می شود، اولین مرحله اختلاط سوخت و هوا میباشد. این کار را میتوان توسط فرایند پخش انجام داد و یا از مکانیزم نفوذ به وسیله پایه و یا به وسیله پاشش با مومنتوم مناسب در یک زاویه در دیواره محفظه احتراق ایجاد نمود. در همه سیستمهای فوق، سوخت به صورت صوتی یا فراصوتی وارد جریان آزاد میشود. پاشش دیواره را میتوان از نوع فرایند کاملاً دیفیوژنی، پاشش درگاه کاملاً نفوذی و پاشش مرکزی، تلفیقی از هر دو این فرایند در نظر گرفت. در این پژوهش سعی شده است مروری اجمالی بر روشهای پاشش سوخت به محفظه احتراق موتور اسکرمجت انجام شود. این بررسی مبتنی بر تحقیقات نظری و تجربی انجام شده میباشد.
اسکرمجت، پاشش، اختلاط، نفوذ، پخش
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی سیستمهای پاشش در موتور اسکرمجت , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401