بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی عددی و تحلیلی پدیده فلاتر بر روی بال هواپیما
زهرا فرهمندزاده , محمد حسن پاچناری
فلاتر يک پديده فيزيکي است که در سازه هاي الاستيک در اثـر متقابـل بـا سيال گاز يا مايع رخ مي دهد. فلاتر در زماني رخ مي دهد که پارامتر هـاي سيال - سازه در تقابل خود به مقـدار بحرانـي برسـند. فلاتـر يـک ناپايـداري ديناميکي در سازه است که باعث ارتعاشات شديد با افزايش شديد دامنـه در سازه مي گردد که معمولا به خرابي کامل و يا خسارت به سـازه منجـر مـي شود. بنابر اين پيدا کردن سـرعت فلاتـر بـا دقـت بيشـتر، اهميـت ويـژه اي خواهد داشت. پدیده فلاتر به دلیل نتایج خطرناکی که ممکن است به بار آورد، جزوء یکی از مسائل اولیه و بسیار مهم در صنعت هوافضا میباشد و با توجه به صنعت رو به رشد هواپیماسازی بررسی فلاتر و ارائه راهکارهای جلوگیری از این پدیده اولین و مهمترین قدم در طراحی اجسام پرنده و سازه های هوافضایی میباشد. در این پژوهش روشهای گسترش یافته در چند دهه اخیر در زمینه آزمایش فلاتر مرور خواهد شد و به عوامل به وجود آورنده این پدیده و اقدامات لازم هنگام مواجهه با این پدیده و پیشگیری از شکلگیری آن پرداخته خواهد شد. با توجه به این که حل تحلیلی مسائل آیروالاستیک و فلاتر بسیار دشوار است، استفاده از روش المان محدود میتواند یکی از بهترین روشهای بررسی این گونه مسائل باشد. از نرم افزار ANSYS CFX به عنوان نرم افزار دینامیک محاسباتی سیالات برای حل معادلات اویلر و ناویر استوکس و از نرم افزار ANSYS Transient Structural برای حل مسائل خطی و غیر خطی سازه استفاده میشود، همچنین مطالعه مقالات معتبر به چاپ رسیده در این حوزه روشهای تحقیق این پروژه میباشند. تاریخچه فلاتر، پیشرفت در تکنیک پروازی فلاتر، آزمایشها در این راستا ، سیستم های تحریک، تجهیزات آزمایش، تحلیل نتایج آزمایش، وضعیت فعلی آزمایش پروازی فلاتر در این پایان نامه مورد بررسی قرار میگیرد و میتوان نتیجهگیری کرد که با افزایش سرعت تا قبل از وقوع فلاتر بیشینه جابجایی و تنش در سازه بال افزایش مییابد، و این به دلیل ذخیره شدن انرژی پتانسیل کرنشی در سازه بال میباشد. با وقوع فلاتر این انرژی به انرژی جنبشی تغییر پیدا میکند و مقداری از انرژی پتانسیل ذخیره شده به وسیله ارتعاش به وجود آمده در بال آزاد می شود، بنابراین بیشینه ارتعاشات و تنش کاهش مییابد. تنش در وتر بال از لبه حمله به سمت لبه فرار ابتدا افزایش و سپس کاهش مییابد. در مجموع آن چه می تواند باعث موفقیت یک تست پروازی فلاتر باشد شامل تحریک مناسب، تجهیزات خوب، روش های مناسب و دقیق آنالیز دادهها و از همه مهمتر وجود تجربه کافی در این زمینه است.
پدیده فلاتر ، درجه آزادی ، نوسان ،سیستم تحریک
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی عددی و تحلیلی پدیده فلاتر بر روی بال هواپیما , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401