بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

تخمین عمر خزش-خستگی محور توربین موتور توربوفن

نویسندگان :

احمد هادی زاده اصفهانی , مهدی صفا

چکیده

موتورهای توربینی یکی از اصلی‌ترین ارکان تولید انرژی هستند که در حوزه هوافضا به عنوان یکی از مهمترین مولفه های تولید رانش بکار می روند. تعیین زمان بازرسی و تعویض قطعات موتورهای توربینی همواره از چالش‌های پیش روی طراحان این سیستم‌ها بوده است. محور توربین‌ها در این نوع موتورها که عموما تحت تأثیر دمای بسیار بالا، تنش‌های حرارتی و مکانیکی زیادی هستند از جمله قسمت‌های حساس می‌باشند که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. معمولا زمان‌های بازرسی در توربین‌ها وابستگی زیادی به عمر این قطعات دارد. مودهای متالورژیکی خرابی مانند انواع اکسیداسیون، سایش و خوردگی عموما باعث شروع خرابی و ایجاد ترک می شوند اما مودهای مکانیکی خرابی مانند خزش و انواع خستگی اعم از خستگی های کم چرخه، پرچرخه و حرارتی از جمله پدیده‌های مخرب هستند که بخش عمده‌ی خرابی نهایی این قطعات را ایجاد می‌کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله با بررسی خرابی‌های ناشی از خستگی پرچرخه، خزش و اندرکنش خزش و خستگی به تخمین عمر این قطعات پرداخته شده است. در این بررسی، از سوپرآلیاژ INCOLOY 901، به علت مقاومت مناسب نسبت به دما، به عنوان ماده اصلی استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از روش تنش-عمر برای خستگی پرچرخه و روش لارسون-میلر جهت خزش در تخمین عمر قطعات نتایج قابل قبولی ارائه می دهد.

کليدواژه ها

محور توربین، خزش، خستگی، عمر، عمر خزش خستگی، تخمین عمر

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , تخمین عمر خزش-خستگی محور توربین موتور توربوفن , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران