بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

بهینه سازی سازه ای بال هواپیما به کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه

نویسندگان :

حدیثه کریمائی , حسن ناصح , محمد لسانی

چکیده

در این مقاله به بهینه سازی بال هواپیما به صورت الاستیک با در نظر گرفتن آن به صورت یک تیر یک سرگیردار با طول مشخص و تحت نیروی مشخص پرداخته شده است. مقطع تیر به شکل مستطیل در نظر گرفته شده است. متغیرهای طراحی شامل عرض و ارتفاع مقطع تیر است. هدف از بهینه سازی، کمینه سازی جرم و بیشینه سازی فرکانس مود اول ارتعاشاتی تیر به نحوی است که تنش فون میسز حداکثری در سازه تیر از مقدار 100 مگاپاسکال بیشتر نشود. در این مسئله پس از تعیین حدود مجاز متغیرهای طراحی، یک طراحی آزمایش صورت پذیرفته است. در ادامه به تحلیل حساسیت متغیرهای خروجی نسبت به متغیرهای طراحی پرداخته شده است. سپس مقادیر خروجی توسط نرم افزار انسیس محاسبه شده و سطح پاسخ توابع هدف و قید مسئله رسم شده است. در نهایت نقاط بهینه پارتو طراحی به-کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه شناسایی شده و با شبیه سازی نقطه طراحی در نرم افزار انسیس، دقت روش سطح پاسخ مذکور تایید شده است. نتایج نشان می‏دهد که نقطه شماره 208 می تواند به عنوان نقطه زانویی و در نتیجه نقطه بهینه طراحی در نظر گرفته شود. در این نقطه طراحی، تنش فون میسز بسیار کمتر از مقدار مجاز خود یعنی 100 مگاپاسکال است، ولی با این وجود فرکانس مود اول ارتعاشاتی در حالت بیشینه و جرم در حالت کمینه خود قرار دارد.

کليدواژه ها

بهینه سازی، بال هواپیما، تیر یک سرگیردار ، سطح پاسخ ، الگوریتم ژنتیک.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بهینه سازی سازه ای بال هواپیما به کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد