بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بهینه سازی سازه ای بال هواپیما به کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه
حدیثه کریمائی , حسن ناصح , محمد لسانی
در این مقاله به بهینه سازی بال هواپیما به صورت الاستیک با در نظر گرفتن آن به صورت یک تیر یک سرگیردار با طول مشخص و تحت نیروی مشخص پرداخته شده است. مقطع تیر به شکل مستطیل در نظر گرفته شده است. متغیرهای طراحی شامل عرض و ارتفاع مقطع تیر است. هدف از بهینه سازی، کمینه سازی جرم و بیشینه سازی فرکانس مود اول ارتعاشاتی تیر به نحوی است که تنش فون میسز حداکثری در سازه تیر از مقدار 100 مگاپاسکال بیشتر نشود. در این مسئله پس از تعیین حدود مجاز متغیرهای طراحی، یک طراحی آزمایش صورت پذیرفته است. در ادامه به تحلیل حساسیت متغیرهای خروجی نسبت به متغیرهای طراحی پرداخته شده است. سپس مقادیر خروجی توسط نرم افزار انسیس محاسبه شده و سطح پاسخ توابع هدف و قید مسئله رسم شده است. در نهایت نقاط بهینه پارتو طراحی به-کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه شناسایی شده و با شبیه سازی نقطه طراحی در نرم افزار انسیس، دقت روش سطح پاسخ مذکور تایید شده است. نتایج نشان میدهد که نقطه شماره 208 می تواند به عنوان نقطه زانویی و در نتیجه نقطه بهینه طراحی در نظر گرفته شود. در این نقطه طراحی، تنش فون میسز بسیار کمتر از مقدار مجاز خود یعنی 100 مگاپاسکال است، ولی با این وجود فرکانس مود اول ارتعاشاتی در حالت بیشینه و جرم در حالت کمینه خود قرار دارد.
بهینه سازی، بال هواپیما، تیر یک سرگیردار ، سطح پاسخ ، الگوریتم ژنتیک.
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بهینه سازی سازه ای بال هواپیما به کمک الگوریتم ژنتیک دو هدفه , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401