بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
طراحی هندسی و شبیهسازی ملخ به منظور بهکارگیری در هواپیمای هوانوردی عمومی
امیرحسین عدالت پور , زهیر صبوحی , فتح اله امی
با توجه به نیاز کشور به ساخت هواپیماهای مسافربری، در این پژوهش به صورت تخصصی به یکی از مهمترین اجزای سیستم پیشرانش هواپیما یعنی ملخ پرداخته شد. برای ساخت یک ملخ استاندارد و همگامسازی آن با هواپیمای مسافربری مورد نظر، میبایست ابتدا شبیهسازی اصولی آن انجام شود و نتایج معتبری حاصل شود. انجام یک شبیهسازی کارامد نیز نیازمند طراحی هندسی دقیق ملخ میباشد که الزاماتی به همراه دارد. در این پژوهش، ابتدا اصول طراحی ملخ بیان و مطابق استانداردها این وسیله در نرمافزار کتیا طراحی شد. سپس با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی و شبیهسازی آن در نرمافزار CFX با حل معادلات ناویر استوکس برای جریان مورد نظر با استفاده از روش حجم محدود و فرض حالت پایا، پارامترهای لازم استخراج گشت و نتایج با یک کار تجربی اعتبارسنجی شد. پارامترهای استخراج شده شامل ضرایب تراست، گشتاور، توان و راندمان ملخ بودند که مقدار آنها از شبیهسازی با مقدار دقیق آنها در کار تجربی با یکدیگر مقایسه شدند. برای مدلسازی چرخش ملخ از روش قاب مرجع دوار استفاده شد. در نهایت با استفاده از یک سری روابط، مدل بهینهای برای ملخ به وجود آمد که منجر به افزایش ضرایب توان، گشتاور و توان و در نهایت بهبود راندمان ملخ شد.
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , طراحی هندسی و شبیهسازی ملخ به منظور بهکارگیری در هواپیمای هوانوردی عمومی , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401