بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

ارائه الگوریتم طراحی مفهومی پهپاد‌های تیلت داکت با استفاده از روش ماتریس ساختار طراحی

نویسندگان :

سيد محمد مير محمدي , مهدی فاتحی ناراب

چکیده

کاربردهای گسترده پهپادهای تیلت روتور بر کسی پوشیده نیست این وسایل پرنده به دلایل متعدد از جمله امکان انجام پرواز ایستایی و البته امکان نشست و برخاست عمودی در کنار قابلیت-های ممکنه برای پهپادهای بال ثابت توانایی انجام انواع ماموریت‌های شناسایی، جاسوسی، پایشی، امداد و نجات و انتقال محموله را دارند. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش ماتریس ساختار طراحی و روابط موجود برای مانورهای مهم و مخصوص پیکربندی‌های تیلت روتور محدوده مجاز طراحی برای یک پهپاد تیلت روتور نمونه بدست آورده شده و نقشه راهی برای انجام فرایند طراحی مفهومی این نوع از پهپادها ارائه شود. در همین راستا در ابتدا الزامات مورد نظر در ماموریت دریافت شده و یک پیکره بندی مناسب با استفاده از روش ماتریس تصمیم گیری انتخاب گردیده است، سپس با توجه به قسمت‌های مختلف ماموریت و نوع ساختار و پیکربندی پارامترهای مهم طراحی استخراج شدند. در ادامه با توجه به روابط موجود برای هر کدام از حالت‌های مختلف پروازی موجود در ماموریت و با استفاده از ماتریس ساختار طراحی و نرم افزار DSM_Program-V1 یک روند بهینه برای انجام فرایند طراحی مفهومی پهپادهای تیلت روتور ارائه شده است. در انتها با انجام وند طراحی مفهومی یک پهپاد تیلت روتور نمونه الگوریتم ارائه شده اعتبارسنجی شده است.

کليدواژه ها

طراحی مفهومی، تیلت روتور‌ها، ماتریس ساختار طراحی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , ارائه الگوریتم طراحی مفهومی پهپاد‌های تیلت داکت با استفاده از روش ماتریس ساختار طراحی , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد