بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

ارزیابی آرایش نازل های مه پاش تبخیری در مجرای ورودی بر روی عملکرد یک توربین گاز کلاس جی

نویسندگان :

محمد عارف بابائی , مسعود دربندی

چکیده

توربین های گازی یکی از اصلی ترین منابع تولید برق و انرژی می باشند. توان خروجی این توربین ها به شدت متاثر از شرایط محیطی میباشد، به طوری که به ازای هر 1 درجه سانتیگراد افزایش دمای هوا، توان خروجی آنها حدود 5.0 تا 9.0 % کاهش می یابد. از آنجایی که شرایط اوج مصرف معمولا با افزایش دمای محیط همزمان می شود، بازیابی توان یک توربین گاز در طی ایام گرم سال برای تولیدکنندگان انرژی و صاحبان نیروگاه های گازی بسیار ارزشمند است. یکی از راه های بازیابی توان توربین در شرایط گرم اوج مصرف استفاده از مه پاش می باشد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مه پاش تبخیری برای خنک کاری هوای ورودی به توربین گاز راه حل نسبتا کم هزینه ای است. ولی روش های بکارگیری مه پاش بسیار گسترده است. در این پژوهش با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) به بررسی اثر تعداد نازل های به کار برده شده برای اسپری قطرات در مجرای ورودی توربین گاز پرداخته می شود. در این راستا، اثر تعداد نازل ها روی مشخصه های مهمی از جمله بازده تبخیر قطرات، میزان افت دما، افزایش رطوبت، سرعت تبخیر و همچنین قطر قطرات خروجی از کانال در سه دبی مختلف بررسی و نتایج ارائه می شوند. دبی هوای ورودی به کانال منطبق بر دبی مورد استفاده برای توربین گاز مدل M501-J می باشد. نتایج نشان می دهد در دبی ثابت مورد استفاده برای تزریق قطرات، افزایش نازل ها از 400 به 550 و سپس 700 عدد اثر بهینه ای روی همه مشخصه های ذکر شده دارد.

کليدواژه ها

سامانه مه پاش، اسپری قطرات، کانال ورودی هوا، توربین گاز، CFD

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , ارزیابی آرایش نازل های مه پاش تبخیری در مجرای ورودی بر روی عملکرد یک توربین گاز کلاس جی , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • طراحی کنترل کننده تناسبی-انتگرالی جهت استفاده در سیستم پیشرانش هیبریدی یک هواپیمای بال-چرخان
  • بررسی ارتعاشات آزاد و کمانش پوسته های استوانه ای ساده و تقویت شده با روش تجربی و عددی
  • بررسی تجربی عملکرد یک پهپاد تک باله با یک پهپاد دو باله
  • ارتقاء عملکرد توربین جریان شعاعی یک پرخوران با استفاده از نتایج آزمایشگاهی و مدلسازی
  • تحلیل دمایی و مقایسه دو طراحی مختلف برای کاتد مورد استفاده در رانشگرهای الکترواستاتیکی
  • اثر توزیع ناهمگن ذرات تقویت کننده بر رفتار مکانیکی کامپوزیت های سبک پایه فلزی تقویت شده با ذرات آمورف
  • حذف زیستی جیوه از آب توسط پروبیوتیک ها در ریزگرانش شبیه سازی شده
  • تحلیل عددی و تجربی افزایش فشار در یک محفظۀ احتراق آزمایشگاهی
  • توسعه یک الگوریتم تولید مسیر زاویه‌ای مطلوب حلقه-بسته هوشمند برای یک ماهواره
  • Design a finite-time chattering free attitude controller for rigid spacecraft’s without angular velocity measurement using interval type-II fuzzy logic nonsingular terminal sliding mode and nonlinear extended state observer