بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

طراحی کنترل کننده تناسبی-انتگرالی جهت استفاده در سیستم پیشرانش هیبریدی یک هواپیمای بال-چرخان

نویسندگان :

سید محمد امین طباطبایی , محمد تشکریان , سید احمد فاضل زاده حقیقی

چکیده

تاثیر سوخت های فسیلی بر طبیعت مدت ها نادیده گرفته شده بود. آلودگی های زیست محیطی حاصل از سوختن فراورده های نفتی سبب تخریب محیط زیست و افزایش دمای کره زمین شده است. در دهه گذشته صنعت هوانوردی تلاش های خود را برای استفاده از انرژی الکتریکی به جای انرژی سوخت های فسیلی به کار بسته اند. با توجه به تفاوت چشمگیر چگالی انرژی باتری و سوخت های فسیلی امکان ساخت هواپیماهای الکتریکی با حفظ برد پروازی در حال حاضر وجود ندارد. بنابراین جهت کاهش مصرف سوخت مفهوم سیستم پیشرانش هیبریدی توجه این صنعت را به خود جلب کرده است. سیستم پیشرانش هیبریدی از دو منبع تولید انرژی برای تامین توان مورد نیاز بهره می برد. در این مقاله یک کنترل کننده تناسبی-انتگرالی پس خوراند جهت سیستم پیشرانش هیبریدی هواپیمای بال-چرخان با کاربری حمل بار طراحی و شبیه سازی شده است. دو راهبرد کنترلی در نظر گرفته شده که در راهبرد اول، نقش باتری تنها تامین اختلاف توان تولیدی و مورد نیاز بوده و در راهبرد دوم، حداقل درجه هیبریداسیون 35 درصد در نظر گرفته شده است. با توجه به نتایج شبیه سازی پیشنهاد می گردد در سیستم های هیبریدی مرتبط با هواپیماهای عمود پرواز که با تغییر زیاد در توان مورد نیاز مواجه است، نقش باتری تنها پشتیبانی کننده از ژنراتور الکتریکی در شرایط مورد نیاز باشد و از درجه هیبریداسیون ثابت استفاده نشود.

کليدواژه ها

کنترل کننده تناسبی انتگرالی،پیشرانش هیبریدی،بال چرخان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , طراحی کنترل کننده تناسبی-انتگرالی جهت استفاده در سیستم پیشرانش هیبریدی یک هواپیمای بال-چرخان , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران