بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

تحلیل عددی و تجربی افزایش فشار در یک محفظۀ احتراق آزمایشگاهی

نویسندگان :

روح الله طاهری نژاد , سید سینا طباطبایی منش

چکیده

هدف از این تحقیق، بررسی و شناسایی عامل افزایش فشار یک محفظۀ احتراق آزمایشگاهی در دو تست استاتیک و ارائۀ راهکار برای جلوگیری از آن می باشد. محفظۀ احتراق آزمایشگاهی مورد نظر این تحقیق، یک موتور پیشران فضایی چهار تکه می باشد که در طراحی آن از بالستیک داخلی موتور بوستر شاتل و سازۀ موتورهای مقیاس کوچک بوستر آریان پنج الگوبرداری شده است. ابتدا خلاصه ای از عوامل موثر در شکست موتورهای پیشران فضایی ارائه شده و سپس روش طراحی موتور مقیاس کوچک و پیش بینی عملکرد بالستیکی آن مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه به موفقیت آمیز بودن اولین تست و شکست تست های دوم و سوم موتور و نتایج آن اشاره شده است. برای ارزیابی دلایل شکست موتور های دوم و سوم در تست استاتیک، عوامل احتمالی در پدیدۀ شکست موتور مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت دلیل اصلی شکست موتورها مشخص گردیده است. خطای انسانی در تعریف فرآیند مونتاژ قطعات گلویی و در نتیجه بسته شدن مسیر خروج گازهای حاصل از احتراق موتور، مهمترین دلیل شکست در این پروژه بوده است.

کليدواژه ها

افزایش فشار، موتور پیشران فضایی، محفظۀ احتراق

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , تحلیل عددی و تجربی افزایش فشار در یک محفظۀ احتراق آزمایشگاهی , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران