بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

حل گذرا جریان گردابی در محفظۀ احتراق یک موتور پیشران فضایی

نویسندگان :

روح الله طاهری نژاد , علی سرداری , سینا حسن پور

چکیده

در این مقاله، بـه كمـك نـرم افـزار فلوئنـت، بالـستيك داخلي موتور، با حل معادلات متقـارن محـوري ناويراستوكس، بر روي شبكه‌ی باسازمان و متحـرك با مدل توربولانسی بسیار دقیق شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ (LES) شـبيه سازي شده و نمودار تغييرات فشار موتور و ديگر مشخـصه‌هـا در طي زمان سوزش، استخراج می‌شود. به منظور شبیه‌سازی گذرای جریان در طول زمان سوزش، به سیستم‌های محاسباتی بسیار قوی نیاز می‌باشد، که در این پژوهش به منظور استفاده از مدل توربولانسی شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ که از نقطه نظر شبیه‌سازی بسیار وقت‌گیر می‌باشد، از ابر کامپیوتر دانشگاه تهران(سیمرغ) با 48 هسته‌ی محاسباتی در طول 6 ماه استفاده شده است. هر چند در داخل كشور كـدهاي شـبيه‌سـازي بالـستيك داخلي موتور مناسبي وجود دارد اما از اين روش مي‌توان در شبيه‌سازي پديده سوزش فرسايشي موتور، اثـرات اجزاي درون موتور مانند پايـه‌ي سـوخت و عـايق سـوخت در جريان گاز و روند سوزش گرين، اثرات خروج قطعات سـوخت و عايق در فشار عملكرد موتور و ديگر وقايع درون موتور كه از توانايي اين كدها خارج است، بهره برد. در اين تحقيـق، سـعي شده است تا در گام اول امكان استفاده از قابليـت جديـد نـرم افزار فلوئنت كـه پيـشتر توسـط محققـان خـارجي در مـوارد ديگري بكار گرفته شده است را در مورد موتور بررسي كرد و در مرحله بعد با توجه به عـدم دسترسـي به منابع و مراجع مناسب و كافي، اين قابليت را در يك موتور با گرين ساده اجراء نمود.

کليدواژه ها

جریان گردابی، حل گذرا، موتور

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , حل گذرا جریان گردابی در محفظۀ احتراق یک موتور پیشران فضایی , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • بررسی اثر کاتالیست بر نرخ سوزش پیشرانه جامد مرکب بر پایه پلاستیسول PVC
  • کنترل مانور وضعیت یک ماهواره زمین گرا مدار پایین بر پایه روش کنترل تقویتی مبتنی بر یادگیری عاطفی در مغز
  • طراحی سیستم کوپل سردساز ترموآکوستیکی بر مبنای جذب گرمای اتلافی موتور های پیستونی نیروگاه های تولید برق
  • تعیین وضعیت بهینه مقاوم ماهواره مبتنی بر الگوریتم بهینه یابی کمینه-بیشینه
  • تحلیل خستگی و تنش مفصل منعطف در نازل های متحرک موتورهای پیشران فضایی
  • تحلیل اثرات زاویه مرکزی و ولتاژ اعمالی بر روی دمای کمانش بحرانی پانل استوانه ای 2D-PFGM با روش GDQ
  • کنترل حالت لغزش پایانه سریع برای فرود نرم یک ربات فضایی روی یک سیارک با در نظر گرفتن یک مدل گرانشی باریسنتریک
  • هدایت و کنترل یکپارچه علیه اهداف سرعت بالا بر پایه روش کنترل فعال دفع اغتشاش
  • مطالعه و بررسی عملکرد یک موتور توربوجت با استفاده از روش تحلیل انرژی و اگزرژی
  • توسعه یک الگوریتم تولید مسیر زاویه‌ای مطلوب حلقه-بسته هوشمند برای یک ماهواره