بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

بالا بردن استحکام مخازن جدارضخیم تحت فرآیند تلفیقی اتوفرتاژ و الیاف پیچی با کشش اولیه

نویسندگان :

عنایت اله حسینیان , عباس قربانی , علی نوری

چکیده

در صنعت و تکنولوژی های به روز دنیا، برای استحکام بخشیدن و بالا بردن عمر خستگی لوله ها و مخازن تحت فشار داخلی از روش اتوفرتاژ استفاده می شود تا تنش های پسماند مفید فشاری در آن ها ایجاد شود. همچنین اگر پارامتر کاهش وزن نیز مطرح باشد استفاده از لوله های الیاف پیچی شده نیز بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این تحقیق تلفیق این دو روش مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا لوله فولادی اتوفرتاژ شده و سپس الیاف تحت کشش ثابت و با زاویه به دور آن پیچیده می شود. نتایج نشان می دهد که افزایش زاویه الیاف پیچی و کشش اولیه منجر به افزایش تنش پسماند فشاری در داخل لوله و کاهش تنش پسماند کششی در خارج آن خواهد شد که در نهایت باعث افزایش استحکام لوله تلفیقی و همچنین افزایش عمر خستگی می شود. همچنین چنانچه فشار اتوفرتاژ یکسان باشد لوله تلفیقی نسبت به لوله فولادی از استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود. در این تحقیق موارد بسیاری از جمله درصدهای مختلف اتوفرتاژ، تغییر زوایا و تعداد لایه های الیاف پیچ و اعمال فشار بهینه بررسی و در نهایت نتیجه گرفته شده است که بر اساس سه عامل کاهش وزن، افزایش تنش-های پسماند فشاری در داخل لوله و کاهش تنش های پسماند کششی در خارج لوله، لوله تلفیقی از لوله اتوفرتاژ شده مستحکم تر بوده و عمر خستگی بالاتری دارد.

کليدواژه ها

اتوفرتاژ، الیاف پیچی، مخازن جدار ضخیم، خستگی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بالا بردن استحکام مخازن جدارضخیم تحت فرآیند تلفیقی اتوفرتاژ و الیاف پیچی با کشش اولیه , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • مدل سازی و تحلیل تاثیر بالچه های انتهای بال در پایداری و خوشدستی هواپیما
  • بررسی میکروساختاری و مکانیکی اتصال در سوپر آلیاژ پایه کبالت FSX414 با لایه واسط پایه نیکل ایجاد شده به روش TLP
  • Extensive analysis of ground systems and their effects on wind turbines
  • بررسی تجربی و عددی مشخصات عملکردی انژکتور فشاری-پیچشی
  • طراحی کنترل‌کننده مد لغزشی مبتنی بر شبکه‌ عصبی برای سیستم غیر‌خطی ژیروسکوپ آشوبناک
  • کنترل حالت لغزش پایانه سریع برای فرود نرم یک ربات فضایی روی یک سیارک با در نظر گرفتن یک مدل گرانشی باریسنتریک
  • طراحی کنترل کننده حلقه باز برای یک هواپیمای سبک با استفاده از اسپیلاین های مکعبی
  • اثبات فن آوری طرح موتور میکروتوربوفن به روش هم افزایی توان چند میکروتوربوجت
  • شناسایی ضرایب هیدرودینامیک زیرسطحی بدون سرنشین با روش حداکثر مشابهت مبتنی بر الگوریتم فرابتکاری ازدحام ذرات
  • ارائه قطعه تست جدید دیسک شکاف مرکزی با هدف بررسی ضرایب شدت تنش در مواد اورتوتروپیک