بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

مدل سازی و تحلیل تاثیر بالچه های انتهای بال در پایداری و خوشدستی هواپیما

نویسندگان :

سعیده حسنی , امیرعلی نیکخواه

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی بالچه از نگاهی دیگر و تاثیرات آن بر روی معیارهای خوشدستی و پایداری هواپیما انجام شده است. به عبارتی، باید به این سوال پاسخ داده شود، که آیا مزایای اضافه شدن بالکهای انتهای بال در کاهش پسای آیرودینامیکی هواپیما متناقض با معیارهای خوشدستی نباشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل سازی هواپیما در دو حالت با و بدون بالچه در نرم افزار AVL و اعمال ورودی های موردنظر به آن، ضرائب و مشتقات آئرودینامیکی در دو حرکت عرضی و طولی بررسی و مقایسه می شود. با توجه به قرارگیری مکان بالچه، مشاهده می شود که بیشترین تاثیر بالچه بر روی حرکت عرضی است. در نتیچه به طور دقیق تر خوشدستی و پایداری هواپیما در سه مود حرکت عرضی- غلت، مارپیچی و نوسانات گهواره ای بررسی شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی و محاسبات نشان می دهد که در صورت ایجاد اغتشاش، حضور بالچه موجب کاهش 8 درصدی ثابت زمانی مود غلت، افزایش 1.5 درصدی ضریب میرایی و افزایش 2 درصدی فرکانس (میرایی سریع تر و نوسان کمتر) مود گهواره ای می شود. همچنین، حضور بالک بر نحوه ی خنثی سازی اغتشاشاتی که موجب مود مارپیچی می شود بی تاثیر است.

کليدواژه ها

بالک انتهای بال، معیارهای خوشدستی، نرم افزار AVL، حرکت عرضی هواپیما، پایداری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , مدل سازی و تحلیل تاثیر بالچه های انتهای بال در پایداری و خوشدستی هواپیما , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد