بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی تحلیلی و عددی اثر پیکره بندی همگرای نازل در عملکرد موتورهای پیشران
روح الله طاهری نژاد , حمیدرضا حاجی حسینی
در این مقاله، اثر هندسۀ نازل بر روی پارامترهای بالستیک داخلی موتورهای پیشران با استفاده از روش شبیه سازی عددی و تست تجربی موتورها بررسی شد. در بیشتر موارد طراحی برای دستیابی به حداقل خوردگی و حداقل طول بین 30o تا 60o و ترجیحاً برابر 45o بوده است. خوردگی در فشار بالاتر از 100 bar اهمیت بیشتری پیدا می کند، لذا باید از زاویۀ ورودی بیشتر از 75o اجتناب نمود و بهتر است این زاویه کمتر از 30o باشد. شدت اثر زاویۀ همگرایی روی مقدار فشار، بستگی به شکل گرین سوخت دارد. این اثر در موتورهای با گرین درون سوز-برون سوز مشخص تر می باشد، هر چند در موتورهای با گرین درون سوز نیز مهم می باشد. ارتباط بین تغییرات ایمپالس ویژه با تغییر زاویۀ همگرایی نازل بصورت تابعی از شکل گرین سوخت بدست آمد. افزایش زاویۀ همگرایی نازل باعث کاهش ایمپالس ویژه می شود. برای موتورهای با گرین درون سوز-برون سوز این کاهش تا 4% (زاویۀ همگرایی90o) و برای موتورهای با گرین درون سوز تا 0.3% می باشد. در این تحلیل نازل با پروفیل اصلی، زاویای همگرایی با مقادیر 34، 45، 60 و 75 درجه بکار رفته است. عدد ماخ در قسمت واگرای نازل خیلی تغییر نکرده است. فشار استاتیک در قسمت واگرای نازل تغییر نمیکند اما در قسمت همگرا چون طول پروفیل به خاطر تغییر زاویه همگرایی تغییر میکند قابل مقایسه نیست. برای مقایسه اثر زاویه همگرایی، بهترین پارامتر میتواند بررسی تراست در این حالت ها باشد.
نازل، همگرا، بالستیک داخلی، موتور
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تحلیلی و عددی اثر پیکره بندی همگرای نازل در عملکرد موتورهای پیشران , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401