بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
مدلسازی بالانس تب و تریم تب ایلرون یک هواپیمای سبک
سید امین باقرزاده شهری , میلاد مهدیان دولتآبادی , الناز رئیسی , احسان راحت ورنوسفادرانی
نیروهای وارد بر دست و پای خلبان یکی از مهمترین الزامات طراحی مکانیزمهای کنترلی بازگشتپذیر است. این نیروها باید در همه شرایط و فازهای پروازی بررسی شود تا از کنترلپذیر بودن و مانورپذیر بودن هواپیما اطمینان حاصل شود. یکی از پارامترهای مهم در محاسبه نیروی وارد بر دست و پای خلبان، گشتاور لولا (Hinge Moment) است. محاسبه گشتاور لولا کار نسبتاً دشواری است؛ زیرا این گشتاور از یک سو تابعی از مشخصات هندسی بال، مجموعه دمها، سطوح کنترلی و زبانه ها (Tabs) و از سوی دیگر وابسته به مشخصات متعادلسازی داخلی و بیرونی است. در این پژوهش روش جدیدی برای محاسبه گشتاور لولا مطابق مشخصات هندسی داخلی و خارجی ایلرون یک هواپیمای خاص ارائهشده است که حاصل ترکیب روشهای شبهتجربی DATCOM و ESDU است. سپس، برای این روش شبهتجربی جدید، یک کد در نرمافزار MATLAB ارائهشده است که امکان اجرای محاسبات تکراری را با سرعت و دقت بالا فراهم میآورد. این کد قادر است تا با کسب اطلاعات هندسی بال، ایلرون و زبانهها، نیروی وارد بر دست خلبان را در شرایط مختلف پروازی تخمین بزند. پس از آن، این کد با نمونههای حلشده موجود در DATCOM و ESDU صحتسنجی میگردد. سپس، با کسب ورودیهای هندسی، نتایج به ازای پیکرهبندیهای مختلف بالانس تب و تریم تب کسب میگردد. در نهایت، با بررسی نتایج کسبشده و مقایسه آنها با الزامات قانونی، هندسههای پیشنهادی برای زبانهها ارائه میشود.
گشتاور لولا، ایلرون، تب، بالنس تب، تریم تب
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , مدلسازی بالانس تب و تریم تب ایلرون یک هواپیمای سبک , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401