بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
شناسایی عددی اثر شکل نوک پره روتور بر روی کارآیی آیرودینامیکی و دینامیک استال در حد اکثر سرعت پرواز افقی بالگرد
فرید حسین زاده , سید محمد حسین کریمیان , حمید پرهیزکار
در این تحقیق با استفاده از شبیهسازی عددی به شناسایی اثرات سه شکل رایج پلن فورم نوک بلید بالگرد شامل sweep ،sweep-taper و parabolic بر روی ویژگیهای آیرودینامیکی و دینامیک استال مقطع شعاعی r/R=0.95 نزدیک به نوک در حداکثر سرعت رو به جلوی پروازی (VH) با نسبت پیشروری 35/0 همراه با نوسان پیچشی بلید پرداخته شده است. به منظور شبیهسازی میدان جریان سه بعدی، معادلات ناپایای متوسطگیریشده ناویر استوکس با استفاده از روش گسستهسازی حجم محدود حل شده است. شبکه مورد استفاده از نوع ترکیبی بوده و از مدل برای مدلسازی جریان مغشوش بهره گرفته شده است. متودولوژی مورد استفاده با نتایج عددی روتور ناسا کارادونا تانگ (C-T) برای جریان گذرصوتی به دقت اعتبار سنجی شده که نتایج نشان دهنده تطابق مناسب می باشد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان میدهد که شکل نوک بلید اثر قابل توجهی بر روی بارهای ایرودینامیکی و ویژگی های محلی جریان اطراف نوک داشته است. به طور کلی شکل نوک parabolic با کنترل بهتر گردابه نوک باعث عملکرد مناسبتر ایرودینامیکی و همچنین بهبود شرایط استال دینامیکی لیفت و گشتاور پیچشی مقطع شعاعی نزدیک به نوک نسبت سایر پلن فورم ها داشته است. علاوه بر آن ضرایب انتگرالی روتور نیز تایید کننده شرایط بهتر دینامیک استال و کارآیی ایرودینامیکی پلن فورم با نوک parabolic از سایر پلن فورم ها دارد. از این تحقیق می توان در طراحی شکل نوک پلن فورم بلید بالگرد در حداکثر سرعت پروازی استفاده نمود.
شبیه سازی عددی، ایرودینامیک بالگرد، دینامیک استال، حداکثر سرعت رو بجلو
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , شناسایی عددی اثر شکل نوک پره روتور بر روی کارآیی آیرودینامیکی و دینامیک استال در حد اکثر سرعت پرواز افقی بالگرد , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401