بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
شبیه سازی عددی محل قرار گیری سامانه اسپیلیت درگ رادر در طول بال یک پهپاد بال پرنده
افشین مدنی , محمد حسین مقیمی اسفند آبادی , محمد حسن جوارشکیان
در این تحقیق با استفاده از روش شبیهسازی عددی به بررسی محل قرارگیری سامانه کنترلی اسپلیت درگ در طول دهانه بال پهپاد و اثر آن بر روی ضرایب آیرودینامیکی پرداخته میشود. این سامانه کنترلی از دو صفحه بر رویهم تشکیلشده است که با باز شدن آن، پسای فشاری در یک بال را ایجاد مینماید. این سامانه برای ایجاد گشتاور گردشی در هواپیماهای بال پرنده مورداستفاده قرار میگیرد. هواپیماهای بال پرنده به دلیل وجود زاویه عقبگرد در بالها و تشکیل گردابه رأس بال در زوایای حمله بالا در این نوع پیکربندی از حساسیت بالایی برای تعیین محل قرارگیری سطوح کنترلی برخوردار است. در اینجا برای نصب سامانه کنترلی اسپلیت درگ، از دیدگاه استاتیکی، نیاز است تا صفحات متحرک اسپلیت درگ در انتهای بال ( نوک بال) نصب گردند، زیرا بیشترین بازوی گشتاوری در این قسمت خواهد بود که سبب تولید بیشترین گشتاور گردشی میگردد؛ اما ازنظر آیرودینامیکی قرارگیری صفحات سطوح کنترلی در این محدوده به دلیل وجود گردابه رأس بال و گردابههای نوک بال، همواره دارای معایبی میباشد. از این رو در اینجا سعی شده است سامانه اسپلیت درگ را در 3 زاویه باز شوندگی مختلف در 3 موقعیت طولی نسبت به نوک بال قرار داده و گشتاورهای حاصله را در زوایای حمله مختلف از 0 تا 12 درجه بررسی نماییم. افزایش ضریب گشتاور گردشی و کاهش ضریب گشتاور غلتشی هدف این پژوهش عنوان میشود.
پهپاد بالپرنده-اسپیلیت درگ رادر-بهینهیابی-شبیهسازی عددی-ضرایب آیرودینامیکی-گردابه
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , شبیه سازی عددی محل قرار گیری سامانه اسپیلیت درگ رادر در طول بال یک پهپاد بال پرنده , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401