بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
مطالعه تجربي اثرات تخلخل بر عملکرد آيروديناميکي و آیروآکوستیکی یک ايرفويل با انحنای بسیار زیاد
نسترن رودکی , مصطفی کاظمی , محمد مصلی نژاد , محمود مانی
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرات قراردادن تخلخل بر عملکرد آیرودینامیکی، فیزیک جریان و نویزهای آیرودینامیکی حول یک ایرفویل با انحنای بسیار زیاد بوده است. نوآوری این تحقیق، استفاده از درصد تخلخلهای مختلف در لبه فرار در سرعتها و زوایای حملهی مختلف بر روی ایرفویل جغد بوده است. نتایج آزمایشهای تجربی تونل باد در سرعتهای 8، 11، 15 و 18 متر بر ثانیه و زوایای حمله 10- تا 20 درجه نشان میدهد که بهکارگیری تخلخل منجر به کاهش ضریب برآ شده به نحویکه افزایش تخلخل افت ضریب برآ را بیشتر میکند. از طرفی تاثیر آن بر ضریب پسا به شکل یکسانی نبوده اما در برخی از زوایای حمله و سرعتها به ویژه در تخلخل 20 درصد کاهش ضریب پسا مشاهده شده است. در سرعت 8 متر بر ثانیه میزان کاهش ضریب برآ 10.7%- و ضریب پسا 73%- است. همچنین مشاهده شد که زاویه واماندگی ایرفویل با افزودن تخلخل به مقدار 2 درجه افزایش یافته است. از طرفی اندازهگیری نویزهای آیرودینامیکی به کمک سنسورهای فشار و هاتوایر نشان از کاهش نویزها با استفاده از تخلخل در دنباله ایرفویل به مقدار بیش از 10 درصد داشته است.
آیرودینامیک تجربی، تست تونل باد، کنترل جریان، تخلخل ایرفویل
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , مطالعه تجربي اثرات تخلخل بر عملکرد آيروديناميکي و آیروآکوستیکی یک ايرفويل با انحنای بسیار زیاد , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401