بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
بررسی تجربی تاثیر شعاع فلپ دایره ای بر بردار پیشرانش یک نازل همگرا با استفاده از پدیده کواندا
پویا بیغمیان , محمد حججی نجف آبادی , میثم حکیمی , محمدرضا صوفیوند
از آنجایی که یکی از مهمترین مراحل طراحی سیستمهای هوایی، مرحله طراحی المانهای کنترل کننده بردار پیشرانش آنها است. در این پژوهش یک روش کارآمد و کم هزینه در کنترل بردار تراست پیشنهاد شده که متناسب با نازل همگرا در رژیم صوتی بوده و عدد ماخ اسمی آن 1 در نظر گرفته شده است. فشار کل نازل در کل این آزمایشها ثابت و سیال آزمایش مورد نظر هوا است. در خروجی نازل 2 فلپ با ابعاد 40 تا 75 میلیمتر در طرفین مستقر میگردد. این فلپها 4 قطعه دایره ای شکل هستند که هریک بصورت مجزا جلوی جریان قرار گرفته و براساس میزان شعاع و فاصله قرار گیری تا خروجی نازل میتوانند بر هدایت جریان و تاخیر بر پدیده جدایش موثر باشند. پس از باز کردن شیر جریان توزیع فشار و همچنین توزیع نیروی در زوایا و NPR های مختلف در 2 حالت گذرگاه باز و بسته مورد نقد و بررسی دقیق قرار میگیرد. نتایج این تحقیق نشان داد که با افزایش شعاع چه در حالت گذرگاه باز و چه در حالت گذرگاه بسته NPR جدایش افزایش می یابد به طوری که با افزایش شعاع از ۵۰ میلیمتر به ۷۵ میلیمتر NPR جدایش حدود 15 درصد رشد خواهد داشت.
نازل همگرا، رژیم صوتی، پدیده کواندا، فلپ دایره ای، NPR
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تجربی تاثیر شعاع فلپ دایره ای بر بردار پیشرانش یک نازل همگرا با استفاده از پدیده کواندا , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401