بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران

تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401


برگزار شده توسط : دانشکده فناوی های نوین - دانشگاه علم و صنعت ایران

بررسی کارآیی آیرودینامیکی و ویژگی موج‌سواری وسیله‌ی گلاید کننده‌ی ماوراء صوت اچ.تی.وی.2

نویسندگان :

رامین ابول زاده , محمدعلی جزو وزیری , امیرحسین حسین , محمدهادی اسلامی

چکیده

وسایل گلاید کننده‌ی ماوراء صوت (Hypersonic Glide Vehicles) از جمله تسلیحاتی هستند که در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این وسایل به دلیل برخوداری از سرعت‌های بسیار بالا، مانورپذیری، غیرقابل پیشبینی بودن مسیر حرکت و توانایی طی مسافت‌های طولانی درون جو، از اهمیت برخوردارند. به دلیل پرواز مداوم درون جو و مانورپذیری این وسایل به کارآیی آیرودینامیکی بالایی نیاز دارند. پیکربندی‌هایی که از ویژگی موج‌سواری (waveriding) برخوردار باشند به عنوان پیکربندی‌هایی که بیشترین کارآیی آیرودینامیکی را در ناحیه‌ی جریان ماوراء صوت فراهم می‌کنند شناسایی شده‌اند. ویژگی موج‌سواری به معنای تشکیل موج‌شوک پرنده به گونه‌ای است که به سرتاسر لبه‌ی حمله‌ی آن چسبیده باشد که در نتیجه با ممانعت از ایجاد جریان عرضی روی بدنه و حبس فشار در زیر وسیله نیروی برآی بالایی تولید می‌شود. از جمله وسایل گلاید کننده‌ی ماوراء صوت معروف در دنیا اچ.تی.وی.2 (HTV2) می‌باشد. هدف از این پژوهش بدست آوردن ضرایب و کارآیی آیرودینامیکی این پرنده و همچنین تعیین میزان برخورداری آن از ویژگی موج‌سواری می‌باشد. برای این منظور این پرنده به کمک دینامیک سیالات محاسباتی و با حل معادلات ناویر استوکس مورد تحلیل آیرودینامیکی قرار گرفت. ضریب برآی 0.139، ضریب پسای 0.055 و نسبت برآ به پسای 2.55 بدست آمد که نشان از کارآیی آیرودینامیکی مناسب آن دارد. با بررسی توزیع فشار حول پرنده، شوک نزدیک به لبه‌ی حمله در تمام طول بدنه و حبس فشار در سطح زیرین مشاهده می‌شود که برخورداری مطلوب پرنده از ویژگی موج‌سواری را نشان می‌دهد.

کليدواژه ها

وسایل گلاید کننده‌ی ماوراء صوت - ویژگی موج‌سواری - پرنده‌ی ماوراء صوت اچ.تی.وی.2 - دینامیک سیالات محاسباتی - کارآیی آیرودینامیکی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی کارآیی آیرودینامیکی و ویژگی موج‌سواری وسیله‌ی گلاید کننده‌ی ماوراء صوت اچ.تی.وی.2 , بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران


بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران
تاریخ برگزاری : 08 اسفند ماه 1401
آرشیو کلیه مقالات این رویداد
دیگر مقالات این رویداد
  • مطالعه تجربي اثرات تخلخل بر عملکرد آيروديناميکي و آیروآکوستیکی یک ايرفويل با انحنای بسیار زیاد
  • بررسی عددی برداشت انرژی از ارتعاشات ناشی از گردابه یک سیلندر دایره ای با استفاده از دو مدل آرایش نصب تیر پیزوالکتریک
  • مدلسازی ترمودینامیکی یک موتور میکروتوربوفن دو محوره با جریان غیرآمیخته
  • مروری بر تکنیک های مبتنی بر هوش مصنوعی در سیستم پایش سلامت اجسام فضایی
  • سیستم کنترل وضعیت مبتنی بر مشاهده گر زمان ثابت یک فضاپیما انعطاف پذیر با اغتشاشات خارجی
  • بالا بردن استحکام مخازن جدارضخیم تحت فرآیند تلفیقی اتوفرتاژ و الیاف پیچی با کشش اولیه
  • مطالعه تجربی اثرات آیرودینامیکی محرک‌های پلاسمایی بر ایرفویل ناکا 0012 در حرکت نوسانی پیچشی
  • یادگیری مشتقات پایداری و کنترل هواپیمای بال بالا با استفاده از برآوردگر حداقل مربعات
  • بررسی بار بحرانی کمانش تیرهای کامپوزیتی شیشه/اپوکسی حاوی نانوذرات تحت اثر تابش نور خورشید
  • بررسی اثر کاتالیست بر نرخ سوزش پیشرانه جامد مرکب بر پایه پلاستیسول PVC